Het DISC model
Alexandra Maris maakte tijdens een training Teken je boodschap een flap die we graag met je delen. Alexandra heeft de essentie van het toch wel complexe DISC model, wat ons betreft, heel goed in kaart gebracht:
Wat maakt deze flap zo goed?
- Manier van filteren
- Kleurgebruik
- Structuur en verhoudingen
- Tekenstijl
- Afwerking
Alexandra is heel selectief geweest in het filteren van de informatie. Hoewel het discmodel behoorlijk uitgebreid en complex is, is de samenvatting die na het filteren in kaart is gebracht overzichtelijk en het pakt de essentie.
Bij het verbeelden van complexe modellen is weglaten een kunst. Kiezen wat je wél laat zien en al het andere er uit filteren, voelt misschien onnatuurlijk, maar is noodzaak! Wanneer we op een flap teveel informatie tegelijkertijd geven, kunnen we dit niet meer verwerken en verliest de flap zijn kracht.
Het gaat om het grotere geheel in beeld te brengen, zodat men zelf de details er aan kan hangen.
Het kleurgebruik op deze flap is van toegevoegde waarde. De kleuren komen overeen met de door de methode ingezette kleuren en versterken daardoor de tekeningen en de flap als geheel.
De structuur van de flap en de manier waarop de afbeeldingen zich tot elkaar verhouden is goed uitgekozen. De matrix is niet te groot waardoor er nog perfect ruimte is om langs ze zijlijnen op een nette manier tekst toe te voegen. De maat van de poppetjes is goed, niet een poppetje valt extra op, de verhoudingen zijn goed. Daarmee ondersteunt ze de theorie dat de ene communicatiestijl niet beter is dan de ander.
De tekenstijl is netjes en professioneel. De lijnen sluiten goed op elkaar aan. Geen gehaast, geen gekras en geen geschets. Hoewel niet perse mooier dan andere, zeker voor de functie van de flap professioneel genoeg getekend!
De afwerking van het geheel is zorgvuldig. Je ziet dat er met aandacht en rust gewerkt is. De spijkertjes in de banner van de titel en het kader om het geheel af te ronden, zijn hier mooie voorbeelden van.
Reden genoeg dus om aan Alexandra onze welbegeerde prijs: De Gouden Marker op te sturen! Alexandra Maris, namens team Teken je Boodschap: GEFELICITEERD!
Ook benieuwd hoe je jouw visuele presentatie kan verbeteren? Bekijk onze trainingen
Meer blogs lezen die interessant zijn voor trainers? Kijk dan naar de blogs hieronder:
– Communicatie tools
– Waarom tekenen bij presentaties?
– Hoe kun je processen uittekenen?
– Miscommunicatie, een voorbeeld
– Tekenen in het onderwijs
– Feedback geven of ophopen
– Poppetjes tekenen
– Valkuilen bij het maken van een visuele presentatie
– Flap van het Disc model
– Tekenmeters maken, hoe doe je dat?
Teken je boodschap helpt je om de impact van jouw communicatie te vergroten
Eenvoudige, sprekende tekeningen maken visueel wat jij communiceert.
Veel mensen noemen dit zakelijk tekenen of visueel communiceren. Teken je boodschap leert jou om met één plaatje meer dan duizend woorden te zeggen. Dat kan bijvoorbeeld met een workshop zakelijk tekenen of een training. Heb je liever een boek in handen? Kijk dan bij onze boeken over zakelijk tekenen.
Graag een keer vrijblijvend proberen of jij een tekentalent hebt? Schrijf je dan in voor onze gratis mini-cursus zakelijk tekenen. Zo leer jij de basis van zakelijk tekenen gratis.